Tak, wiem, iPad Pro nie istnieje i wszystkie plotki na jego temat mogÄ okazaÄ siÄ guzik warte. Ostatnimi czasy jednak te plotki znajdujÄ potwierdzenie w rzeczywistoÅci. Co by byÅo, gdyby iPad Pro faktycznie istniaÅ i niebawem miaÅ debiutowaÄ na rynku? To oznacza, że Microsoft wygraÅ. Tylko że owoce jego zwyciÄstwa sÄ już zgniÅe i niejadalne.
Apple to firma, która bez wÄ tpienia ma znacznie wiÄcej hejterów niż sobie na to zasÅużyÅa. Ma swoje wady, ale koniec koÅców jej produkty sÄ wysokiej jakoÅci i speÅniajÄ swojÄ rolÄ i obietnicÄ, która jest nam skÅadana. Pisanie, że urzÄ dzenia te i zwiÄ zane z nimi programy oraz usÅugi sÄ najwyższej jakoÅci na rynku to truizm. Tak jak twierdzenie, że Apple pewne kategorie produktów stworzyÅ zupeÅnie na nowo. Nawet inteligentne zegarki we wspóÅczesnej formie pojawiÅy siÄ na rynku tylko dlatego, że po Sieci krÄ Å¼yÅy wiarygodne plotki na temat niejakiego âiWatchaâ.
Hejterzy caÅkiem sÅusznie zauważajÄ , że Apple wÅaÅciwie ânic nie wymyÅliÅâ. IstniaÅy tablety przed iPadem, istniaÅy smartfony przed iPhonem, a iPod to już w ogóle jakiÅ przedziwny, co gorsza ÅciÅle zwiÄ zany z iTunes wybryk natury. ZapominajÄ jednak jak wyglÄ daÅy i co oferowaÅy te produkty zanim na ten rynek wkroczyÅ Apple i wywróciÅ go do góry nogami. Wizjonerstwo Steveâa Jobsa i podlegajÄ cych mu ludzi jest bezdyskusyjne. Nawet dla kogoÅ takiego jak ja, kto preferuje rozwiÄ zania zupeÅnie innej firmy.
Steveâa Jobsa, niestety, nie ma już wÅród nas. Jego rolÄ przejÄ Å wybitny menadżer Tim Cook. I choÄ Åwietnie sprawdza siÄ w swojej roli i prowadzi swojÄ firmÄ do jeszcze wiÄkszego sukcesu, tak na szczÄÅcie i nieszczÄÅcie, Stevem Jobsem nie jest. Apple przestaÅ też byÄ jedynÄ innowacyjnÄ âelektronicznÄ â firmÄ na Åwiecie. Jednym z jego rywali jest Microsoft. I on również stworzyÅ zupeÅnie nowÄ kategoriÄ produktowÄ . TakÄ , na którÄ Apple z nie do koÅca zrozumiaÅych wzglÄdów odpowiedzi jeszcze nie przygotowaÅ.
Hybrydy i zacieranie siÄ różnic miÄdzy urzÄ dzeniami
Gdy bÄdÄ cy na ostrej równi pochyÅej Microsoft zaprezentowaÅ Windows 8 i Surfaceâa, czÄÅÄ Åwiata spojrzaÅa na to z uprzejmym zainteresowaniem, jego niewielka czÄÅÄ zobaczyÅa w tym potencjaÅ, a reszta parsknÄÅa Åmiechem. Od tej pory rozgorzaÅ spór miÄdzy zwolennikami urzÄ dzeÅ uniwersalnych a wyspecjalizowanych. Apple ferowaÅ poglÄ d, że smartfon to smartfon, tablet to tablet a komputer pozostaje komputerem i nie ma żadnego powodu, by te urzÄ dzenia ze sobÄ ÅÄ czyÄ (choÄ już nie miaÅ takiego poglÄ du na wchÅanianie nawigacji GPS czy odtwarzaczy MP3 przez smartfony i tablety).
Wynika to z nastawienia przede wszystkim na sprzÄt: to wÅaÅnie on dla Appleâa jest podstawowym produktem w ofercie, a oprogramowanie i usÅugi majÄ tylko zwiÄkszaÄ jego sprzedaż. UrzÄ dzenie hybrydowe jest mniej doskonaÅe sprzÄtowo od wyspecjalizowanego: Surface i jego klony jest ciÄższy, grubszy i mniej porÄczny od wygodniutkiego iPada.
Microsoft z kolei, jako firma zajmujÄ ca siÄ wtedy przede wszystkim oprogramowaniem i usÅugami, stawia na upchniÄcie jak najwiÄkszej liczby tych elementów na jak najmniejszej powierzchni. Im wiÄcej dane urzÄ dzenie potrafi wykonaÄ zadaÅ, tym lepiej. A że jest dwukrotnie grubsze i wymaga aktywnego chÅodzenia? Oj tam, oj tam. Microsoft jest wierny do dziÅ swojej filozofii i uważa, że gÅównym rozróżnieniem pomiÄdzy urzÄ dzeniami powinna byÄ ich przekÄ tna ekranu⦠z uwzglÄdnieniem opcjonalnego, zewnÄtrznego wyÅwietlacza.
Czas jednak stoi po stronie Microsoftu
Tim Cook miaÅ racjÄ, zweryfikowaÅ to rynek. Ludzie woleli lekkie, porÄczne i zgrabne urzÄ dzenia, zamiast opasÅych cegieÅ oferujÄ cych możliwoÅci, z których przez 90 proc. czasu użytkowania takiego urzÄ dzenia i tak jego wÅaÅciciel nie wykorzysta. Na korzyÅÄ Microsoftu i jego partnerów przemawia jednak przyszÅoÅÄ, a wÅaÅciwie, to już teraźniejszoÅÄ. Procesy technologiczne producentów ukÅadów scalonych sÄ coraz doskonalsze i taÅsze. A to oznacza, że w lekkie, cienkie urzÄ dzenie można wpakowaÄ znacznie wiÄcej mocy obliczeniowej i funkcji niż do tej pory. To z kolei oznacza, że wielozadaniowy hybrydowy tablet z Windowsem może staÄ siÄ równie seksowny co iPad Air.
Tim Cook nie jest Ålepy i doskonale zdaje sobie sprawÄ, że dalsze zwiÄkszanie szczegóÅowoÅci obrazu czy samej wolnej mocy obliczeniowej to nieco za maÅo, by zakup nowej wersji iPada miaÅ sens. Trzeba wykorzystaÄ nowe możliwoÅci ukÅadów scalonych. Do niedawna, o pomysÅach konkurencji wypowiadaÅ siÄ o tak:
DziÅ dziaÅania Appleâa przeczÄ tym nieco zÅoÅliwym i bardzo buÅczucznym wypowiedziom. Smartfon jednak może peÅniÄ czÄÅÄ funkcji tabletu (iPhone 6 Plus), netbooki jednak majÄ pewien sens (najnowszy maÅy MacBook), muzyka na życzenie jednak nie jest obscenicznym pomysÅem (Apple Music). PozostajÄ jednak hybrydy. I tu wkracza rzekomy, potwierdzony plotkami (sic!) z kilku wiarygodnych źródeÅ iPad Pro.
iPad Pro niczym Surface RT
iPad Pro ma byÄ 12,9-calowym tabletem hybrydowym. Ten rozmiar ekranu nie jest podyktowany potrzebÄ zapewnienia wygodnej konsumpcji treÅci, bo ów tablet nie bÄdzie superwygodny do trzymania w dÅoni. Jedyne wytÅumaczenie takiej wersji iPada, to chÄÄ zwiÄkszenia wygody pracy na aplikacjach do produktywnoÅci z App Store. ZarzÄ dzajÄ cy nim system operacyjny (i to już oficjalna wiadomoÅÄ) bÄdzie też w koÅcu potrafiÅ wyÅwietlaÄ kilka aplikacji na ekranie, w sposób bardzo podobny do Windows RT i Windows 8. WÅaÅciwie, jakby siÄ zastanowiÄ, to caÅy pomysÅ na iPada Pro można przyrównaÄ do pierwszego Surfaceâa RT, który również miaÅ doÅÄ czany rysik Wacomu.
Apple bÄdzie siÄ wiÄc mierzyÅ z trudnoÅciami, które Microsoft rozwiÄ zaÅ już dawno temu. Jak pogodziÄ interfejs dotykowy z koniecznoÅciÄ precyzji przy pracy, jakÄ dajÄ gÅadzik i klawiatura? Jak rozwiÄ zaÄ wielozadaniowoÅÄ i mnogoÅÄ przekÄ tnych ekranu w kontekÅcie Årodowiska uruchomieniowego dla aplikacji? Które czÄÅci OS X i iOS powinny byÄ wspólne, a co warto rozdzieliÄ? Windows 10 rozwiÄ zaÅ te problemy, zarówno wewnÄtrznie jak i dla twórców aplikacji. To dojrzaÅe, dobrze zaprojektowane, sprawdzone rozwiÄ zanie.
Tylko co z tego, skoro Apple pozostaje Applem. Znowu to firma Tima Cooka wywróci rynek, znowu inni bÄdÄ jÄ naÅladowaÄ i znowu wyniki sprzedaży poszybujÄ w górÄ, a hybrydy z Windows jak zawsze bÄdÄ mogÅy zazdroÅciÄ sukcesu iPadowi (Pro). Ciekawi mnie tylko ile czasu jeszcze ta firma może ciÄ gnÄ Ä wyÅÄ cznie na potÄdze swojej marki. iPhone zawstydzaÅ Nokie i BlackBerry, tak, jak iPad urzÄ dzenia z Windows XP Tablet Edition czy iPod przeróżne Creativeây i inne grajki. ZwróÄcie uwagÄ jaka przepaÅÄ istniaÅa pomiÄdzy porównywanymi tu rozwiÄ zaniami Appleâa i konkurencji.
Skontrastujmy to z Apple Watch kontra urzÄ dzenia z Android Wear, iPhone 6 Plus kontra Galaxy Note czy wreszcie iPad Pro kontra Surface 3. Apple nie może wiecznie zbawiaÄ Åwiata i wprowadzaÄ caÅy czas wielkich innowacji. Google i Microsoft jednak robiÄ to od dÅuższego czasu. Apple siÄ nie âkoÅczyâ i dÅugo jeszcze nie âskoÅczyâ. Tim Cook, szef niesamowicie bogatej, najprawdopodobniej najpotÄżniejszej firmy na Åwiecie ma jeszcze dużo czasu na opracowanie i wdrożenie dalszej strategii rozwoju.
W pewnym momencie jednak przychodzi taki moment, gdy okazuje siÄ, że król jest nagi. I bardzo mnie ciekawi, w jaki sposób Apple ominie problem nieposiadania odpowiedników Azureâa czy bazy Googleâa, w jaki sposób rozwiÄ Å¼e problem zacierania siÄ różnic sprzÄtowych pomiÄdzy różnymi kategoriami urzÄ dzeÅ czy wreszcie, wynikajÄ cej z powyższego i wielu innych, coraz wiÄkszej zależnoÅci od podwykonawców i zewnÄtrznych dostawców oprogramowania i usÅug. Do których naleÅ¼Ä m.in. Samsung i Microsoft.
W miÄdzyczasie smutna, siedzÄ ca w kÄ cie korporacja Microsoft może wpisaÄ sobie ocierajÄ c ÅzÄ do prowadzonego na Surface pamiÄtniczka, że na tym iPadzie Pro przynajmniej dziaÅajÄ OneDrive Office, Skype i inne. ChoÄ, jakby gÅÄbiej siÄ nad tym zastanowiÄ, to również jest to coraz wiÄkszy problem Appleâa.
* Grafika gÅówna pochodzi z serwisu Shutterstock.Â
Source:
http://ift.tt/1LpqNzK